En hjemmeside giver dig en unik mulighed for at kunne fortælle alt muligt omkring dig, din virksomhed, jeres forening eller andet formål. Du kan præsentere det professionelt, så ingen brugere er i tvivl om, hvad dit budskab er. I denne præsentation har vi primært lagt vægt på tekst og billeder, hvilket efter vores mening er grundstenen i en flot præsentation, og har endvidere den klare fordel, at det kan vises perfekt på alle enheder. Der er gennem årene blevet udviklet et hav af smarte features, som kan præsentere information på en mere fancy måde, men rigtig mange af disse features giver udfordringer på mobile enheder. Derfor er det vores klare anbefaling at tænke enkelt i forhold til indhold og have fokus på en flot og enkel præsentation af tekst og billeder.
Tekst og billeder kan naturligvis ikke gøre det alene, da der også kan være behov for f.eks. en bookingkalender, nyhedsbrev, dokumenter, video eller kortvisning. Vi har tidligere udviklet vores system til at kunne dække disse behov direkte i vores system, men med vores nye system fra 2020 har vi valgt at gå i en helt anden retning. Vi er rigtig stærke på alt omkring tekst og billeder, mens andre har speciale i at udsende nyhedsbreve, drive bookingsystemer, håndtere dokumenter osv. Så i stedet for selv at udvikle systemet til alle disse behov, har vi valgt at samarbejde med andre udbydere, og dermed integrere deres produkter i vores løsning. Det gør også, at vi kan tilbyde dig en hjemmesideløsning til den skarpe af kun 39 kr. inkl. moms pr. måned, og hvor du dermed ikke har betalt for en masse funktioner, som du måske aldrig ville gøre brug af.
Præsentationen af dit indhold sker i form af indholdsbokse, som indsættes på hver side. Alle indholdsbokse på en side er stakket som legoklodser ovenpå hinanden, hvor du så efterfølgende kan ændre rækkefølgen, indsætte nye og fjerne eksisterende. Hver enkel indholdsboks har sit eget unikke indhold, som kan sammensættes på rigtig mange måder.
Udgangspunktet for alle indholdsbokse er, at de hver især rummer x-antal spalter, og hver spalte kan have x-antal indhold. Et eksempel kunne være en mere simpel indholdsboks med blot 2 spalter, hvor man i spalten til venstre viser en tekst, og et billede i spalten til højre. Dette er visningen på en PC, mens vores system helt automatisk viser spalterne under hinanden, når en bruger ser din hjemmeside på en mobiltelefon. Visning på tablets kan indstilles til enten at vises indholdet fra en PC, eller mobilvisningen.
Indsættelse og redigering af indholdsbokse sker ved aktivering af knappen “ Indhold”, som du finder øverst i menuen. Selve knappen har kun til formål enten at vise redigeringsbjælken for en indholdsboks, eller fjerne den. Når visningen først er aktiveret, vil det fortsat være det, uanset hvad du redigerer, og efter logout. Vi har netop gjort det muligt nemt at fjerne visningen, da hjemmesiden under redigering fremstår meget som lig visningen for brugerne, og når man blot redigerer meget indhold, er det ikke altid nødvendigt at have denne redigeringsbjælke aktiv. Mens du er igang med at lære vores system at kende, kan det være en god ide altid at have redigeringsbjælken vist, og når du så senere er blevet fortrolig med vores system og de mange genveje, kan det ofte være en fordel at slå visningen fra.
Du kan oprette en ny indholdsboks på følgende måde:
Hvis du senere ønsker at ændre rækkefølgen på dine indholdsbokse, kan du gøre det ved at rykke en indholdsboks op, som sker ved klik på i redigeringsbjælken.
Det er muligt at indstille baggrunden (enten baggrundsfarve eller baggrundsbillede) og højden for den enkelte indholdsboks, hvilket du gør ved at klikke på i redigeringsbjælken.
Hvis du senere ønsker at slette en indholdsboks, foregår det også i redigeringsbjælken ved at klikke på og derefter bekræfte ved klik på “OK”. Hvis du ved en fejl kommer til at slette en indholdsboks med noget meget vigtigt indhold, og dermed ikke nemt selv kan genskabe den, skal du blot kontakte os. Vi har en 30 dages backup af alt slettet indhold, så vi kan genskabe den slettede indholdsboks for dig.
Når du indsætter en ny indholdsboks, er den aktiv med det samme, og kan derfor også ses af dine brugere med det samme. Så hvis du indsætter en ny indholdsboks på en aktiv side, kan du vælge at sætte indholdsboksen passiv og dermed stille og roligt kan få indsat dit indhold. Du sætter en indhold passiv ved at klikke på i redigeringsbjælken, og sætter den igen aktiv ved at klikke på .
Når du skal rette dit indhold, er det lidt forskelligt alt efter indhold, men stort set altid skal du blot klikke på indholdet, hvorefter du får vist de forskellige redigeringsmuligheder. Hvis du f.eks. ønsker at rette en tekst, skal du derfor blot klikke på teksten, klikke på “ Ret tekst”, rette i teksten og afslutte med at klikke på “Gem”. Når du har klikket på teksten, får du udover redigering af selve teksten også mulighed for at kunne rette i skriftfarve osv.
Når du har klikket på det enkelte indhold, kan du altså finde de forskellige redigeringsmuligheder under “ Ret indhold”, mens du længere nede får vist andre muligheder som f.eks. at kunne slette indholdet, tilføje andet indhold i spalten eller ændre på spaltens indstillinger.
Du kan også redigere indholdet via indholdsboksens redigeringsbjælke, hvor du kan klikke på , vælg boks og derefter det indhold, som du ønsker at redigere. Det er dog meget nemmere at benytte genvejen ved blot at klikke på selve indholdet.
Upload billeder
Du uploader billeder på følgende måde:
Dine billeder er nu uploadet, hvor de er placeret “Udenfor mapper”.
Du har mulighed for upload af i alt 500 billeder. Hvis du har brug for flere, kan det tilkøbes.
Mapper
Hvis du har forholdsvis mange billeder, kan det være en stor fordel at placere dem i mapper, hvilket giver overblik og nemmere at finde de rette billeder, når de skal indsættes på selve hjemmesiden.
Du opretter en mappe ved at klikke på “ Opret mappe”, skriv navnet på din nye mappe og klik på “Opret”.
Når du ønsker at flytte et billede til en mappe, klikker du blot på billedet, vælger “ Flyt til mappe” og klikker på den mappe, hvortil billedet skal flyttes.
Når du skal se eller vælge billeder i en mappe, klikker du blot på “ Mapper” og vælger den pågældende mappe.
Slet billede
Hvis der er et billede, som du ikke længere bruger på hjemmesiden, er det nemt at slette. Du klikker blot på billedet, og derefter på “ Slet billede” + bekræfter ved klik på “OK”.
Inden du sletter et billede, er det vigtigt, at du er helt sikker på, at det ikke bruges på hjemmesiden.
Gratis billeder
Dine egne billeder giver din hjemmeside et mere personligt udtryk, men der er også tit brug for billeder, som blot er med til at give en god stemning på hjemmesiden. Hvis du ikke lige selv har nogle af disse billeder, kan du nemt downloade gratis billeder direkte i vores system. Vi har en nem integration med Pixabay, hvor du kan finde og søge blandt mere end 2.000.000 gratis billeder! Deres hjemmeside er oversat til dansk, og du kan dermed også søge et gratis billede ud fra dansk. Søgningen er dog en maskinoversættelse, så finder du ikke lige det billede, som du ønsker, så prøv at søge på engelsk.
Alle billeder er gratis, og underlagt meget lempelige “Pixabay vilkår”. Du må "bruge, downloade, kopiere, ændre eller tilpasse indholdet til kommercielle eller ikke-kommercielle formål”, men naturligvis ikke sælge dem. Du behøver end ikke lave et link til fotografen, men værdsat at gøre.
Du downloader et gratis billede ved at klikke på “ Download gratis billede”, hvor du så vælger, om du vil søge inspiration i en bestemt kategori, eller lave din egen søgning ud fra et bestemt søgeord. Øverst til højre kan du få vist flere gratis billeder ved at klikke på “Næste”, eller gå tilbage ved at klikke på “Forrige”. Når du finder et godt billede, klikker du blot på billedet, og du får det nu vist i større format. Du downloader det gratis billede ved at klikke på “ Download”. Hvis du ønsker info mere info om billedet og fotografen, klikker du blot på “ Pixabay”. Et downloadet billede placeret i mappen “Udenfor mapper”, hvor du så efterfølgende kan vælge at flytte det gratis billede over i en relevant mappe.
Ensartet visning
Du behøver som udgangspunkt ikke redigere dine billeder inden upload i vores system, men da dine billeder formentligt har forskellige højde- / breddeforhold, taget på højkant osv., kan det nogle gange være nødvendigt at gøre, da du ellers ikke kan opnå ens ensartet visning af dine billeder. Det er især vigtigt, hvis du f.eks. har 3 spalter med 1 billede i hver, hvor det flotteste resultat opnåes, hvis billederne vises i samme størrelse.
Når vi snakker størrelsen på dine billeder, kan du selvfølgelig under redigering lave dem i nøjagtig samme størrelse, men du kan også blot have fokus på, at de har samme højde- / breddeforhold, f.eks. 4:3. Så et billede på 1.000 pixels bred og 750 pixels høj vil blive vist på samme måde som et billede på 800 pixels bred og 600 pixels høj.
Visning af stort billede, automatisk justering af størrelsen og synlig billedetekst
Hvis du ønsker, at dine brugere skal kunne klikke på et billede for at få det vist i fuld størrelse, automatisk tilpasse billedets størrelse eller vise en synlig tekst på billedet, kan det nemt lade sig gøre. Fidusen er blot ikke at vælge indholdet "Billede", men i stedet vælge at indsætte et "Billedegalleri". Hvis du kun har 1 billede i dit "billedegalleri", vil det blive vist som andre billeder, men du har så blot alle de smarte indstillinger, som du kan gøre brug af. Klik blot på billedet og vælg derefter "Indstillinger". Hvis du ønsker at vise en synlig billedetekst, gør du det under valg af billeder, hvor du blot klikker på på det enkelte billede.
Det er vigtigt for såvel dine brugere som søgemaskinerne, at det er nemt at navigere rundt på din hjemmeside. Du har din menu, som er central for navigationen mellem dine sider, men det er ofte også meget oplagt i en tekst, overskrift, dokument, billede eller knap at lave et direkte link til enten en side på din egen hjemmeside eller en helt anden hjemmeside. Hvordan du konkret laver et link, afhænger af, hvilket indhold du har indsat.
Link i en tekst (editoren)
Når du indsætter indholdet “Tekst”, kan du skrive din tekst i en editor, som minder om Word og andre teksbehandlingsprogrammer. I editoren har du også mulighed for at lave en konkret tekst til et link, hvilket du gør på følgende måde:
Linket er nu sat ind i din tekst i editoren. Husk at klikke på Gem-knappen, inden du forlader editoren.
Link i en overskrift, på et billede eller knap
Hvis du i stedet har indsat indholdet “Overskrift”, “Billede” eller “Knap”, finder du muligheden for link direkte under redigeringsmulighederne for det enkelte indhold:
Din overskrift, billede eller knap er nu linkbar. Disse links behøver du ikke vente på, at du får koblet dit eget domæne på.
Hvis du senere ønsker at slette linket, følger du blot pkt. 1 + 2, og derefter klikker på “ Fjern link”. Hvis du i stedet ønsker at ændre på linket, skal du først fjerne linket, og derefter oprette igen.
Netop link til et dokument er et af de steder, hvor vi har valgt integrationer med andre udbydere i stedet for selv at have det direkte i vores system. Omkring dokumenter har vi valgt et særligt fokus på Google Drev og Dropbox, som er utrolig skarpe på alt omkring dokumenter. Udover nemt at kunne linke til dine dokumenter fra din hjemmeside hos os, har du samtidig et stærkt værktøj til administration af dine dokumenter, hvor du kan administrere dem både fra PC og mobil. Da begge udbydere tilbyder en gratis version, kommer det ikke til at koste dig ekstra.
Google Drev
Den store fordel ved at bruge Google Drev er, at de fleste allerede har en Googlekonto oprettet, og du får hele 15 GB gratis plads, hvilket kan dække behovet for de fleste. Hvis du allerede har en Googlekonto, skal du blot logge direkte ind på Google Drev. Hvis du ikke har en Googlekonto, skal du i stedet starte med at oprette en Googlekonto.
Dropbox
Et stærkt alternativ til Google Drev er Dropbox, som godt nok "kun" tilbyder 2 GB gratis plads, men de har til gengæld en brugervenlig integration, som gør, at du direkte i vores system kan vælge det dokument, som du ønsker at linke til. Du behøver derfor ikke tænke i at finde dokumentets URL adresse, og så efterfølgende indsætte det i vores system. Hvis du ikke allerede har en konto hos Dropbox, skal du starte med at oprette en gratis konto. Gå derfor ind på https://www.dropbox.com/da_DK/basic, hvor du kan tilmelde dig ved at klikke på “Tilmeld gratis konto”.
Upload dokument
Inden du kan indsætte et dokument på din hjemmeside hos os, skal du starte med at uploade dokumentet hos enten Dropbox eller Google Drev. Herefter skal du vælge, hvor på hjemmesiden du ønsker dokumentet indsat, og hvordan du ønsker det indsat. De forskellige muligheder kan du se nedenfor.
Dokument som selvstændig indhold
Link til et dokument i en overskrift, billede eller knap
Google Drev
Dropbox
Link til et dokument i editoren med den nemme Dropbox integration
Få vist dit Google Drev dokument uden ekstra info, redigeringsmuligheder osv.
Når du hos Google Drev får vist linket til et dokument, ser det f.eks. således ud https://docs.google.com/document/d/1MYIQoVRQWGXnqJ4QSlNmstDWdIEc64f8fiBAqkW_FBs/edit?usp=sharing. Prøv at klikke på linket, og du vil se, at du udover indholdet af dokumentet også får vist info om dokumentet, log ind til redigering osv. Dette er ikke altid hensigtsmæssigt, da man meget ofte blot ønsker at vise indholdet af dokumentet. Det er dog nemt at ændre ved blot at erstatte edit?usp=sharing eller view?usp=sharing med preview. Prøv nu i stedet at klikke på dette redigerede link https://docs.google.com/document/d/1MYIQoVRQWGXnqJ4QSlNmstDWdIEc64f8fiBAqkW_FBs/preview og du får nu kun vist indholdet af dokumentet. Når du indsætter et link fra Google Drev i vores system (ikke i editoren) laver vi automatisk denne ændring.
Få vist dit Google Drev dokument direkte på hjemmesiden som indhold
Normalt linker man til et dokument, som så vises, når brugeren klikker på linket. Det er også muligt at få dokumentet vist direkte på hjemmesiden, og dermed vist som alt andet indhold. Hvis du ønsker dette, skal du indsætte en ny indholdsboks med blot 1 spalte. Indholdet i spalten skal være "Iframe", hvor du så som URL indtaster linket på dit Google Drev dokument - husk at ændre til preview, som beskrevet ovenfor.
Det kan i rigtig mange situationer være fordelagtigt at vise videoer for dine brugere, hvilket vi har gjort muligt med 2 nemme integrationer - enten ved at indtaste URL-adressen på en videofil på dit Google Drev eller en Youtube video.
Din egen videofil på Google Drev
Du indsætter en video fra Google Drev på følgende måde:
Din video fra Google Drev vises nu på hjemmesiden.
Video på Youtube
Det er populært at uploade videoer på Youtube, og de kan nemt vises på din egen hjemmeside hos os, hvilket du gør på følgende måde:
Din video fra Youtube vises nu på hjemmesiden.
Hvis du efterfølgende går ind og retter din URL adresse for en video på Youtube, skal du blot være opmærksom på, at den nuværende URL er blevet ændret lidt, så hvis du indtastede https://www.youtube.com/watch?v=IhJg7SOBKxM vil der nu stå https://www.youtube.com/embed/IhJg7SOBKxM
Hvis du gerne vil vise et vejkort for dine brugere, f.eks. placeringen af din virksomhed, har vi en nem integration med Google Maps.
Du indsætter kortvisning fra Google Maps på følgende måde:
Dit kort fra Google Maps er nu indsat på din hjemmeside.
Hvis du efterfølgende går ind og retter din HTML kode for en kortvisning på Google Maps, skal du blot være opmærksom på, at den nuværende HTML kode er blevet reduceret til en mindre del af hele HTML koden.
Hvis du f.eks. er en forening eller ferieboligudlejer, kan det være meget fordelagtigt at have en kalender på din hjemmeside, så brugerne på hjemmesiden kan se, hvad der sker i foreningen, eller hvornår din feriebolig er ledig. Hvis du i stedet f.eks. er en behandler, vil det være en stor fordel for både dig og dine kunder, at de kan booke online direkte på din hjemmeside, og dermed være meget oplagt med en decideret bookingkalender.
Vi kan netop holde en lav skarp pris til alle, da vi primært udvikler funktioner, som rammer de fleste af vores kunder, mens mere specielle funktioner klares med integrationer med udbydere, som netop er skarpe på deres område. Derfor finder du ikke en kalenderfunktion direkte i vores system, men i stedet som en integration, hvor man i vores system enten indsætter et link til ens kalender, eller en stump HTML-kode. I begge tilfælde kan det sættes op, så brugeren ikke forlader din hjemmeside, når de enten skal se kalenderen, eller booke en tid online.
Vi har undersøgt markedet for kalender- og bookingsystemer, og vores hensigt har været at finde løsninger, hvor det er gratis ved et mindre behov, og så muligt at købe en større løsning, hvis behovet opstår. Vi har ingen nærmere kendskab eller økonomiske interesser i de integrationer, som vi foreslår, men blot udvalgt ud fra deres funktioner, brugeradministration, integrationsmuligheder og prissætning.
Kalender fra Teamup
Hvis du har brug for en klassisk kalender, kan du prøve at kigge nærmere på kalenderløsningen fra Teamup. Det dækker det helt simple behov for en enkel kalender, hvor du så tilføjer dine aftaler, men rummer også muligheden for flere særskilte kalendere, som f.eks. kan være aktuelt, hvis du har et Bed & Breakfast med udlejning af flere værelser. Det er ikke en dansk udbyder, hvorfor support ikke er på dansk, men de har hele administrationsdelen + kundedelen oversat til dansk. De har endvidere en app, så det er nemt at administrere din kalender. De tilbyder en gratis version, som faktisk er ret omfattende og kan dække behovet for rigtig mange.
Integrationen med Teamup sker ved, at du i deres system opretter en kalender, som får sin egen URL-adresse(find den under "Indstillinger" og "Deling"), som du så kan indsætte i vores system, se "Indsæt kalender" nedenfor.
Bookingkalender fra Planway
Hvis du har brug for en decideret bookingkalender, kunne løsningen fra Planway være en god mulighed. Det er et dansk firma og dermed er brugeradministrationen og support også på dansk. De tilbyder endvidere en permanent gratis løsning, hvis dit behov ikke er stort. Hvis du senere får brug for flere funktioner, er deres prissætning umiddelbart rigtig god i forhold til funktioner og andre udbydere. Deres brugeradministration er enkel og nemt at arbejde i.
Planway kan integreres i vores system ved at finde dit link til din bookingside hos Planway (under "Indstillinger" og "Online booking") og indsætte det ved at følge "Indsæt kalender" nedenfor.
Kalender fra Google
Rigtig mange har en Google konto, som de f.eks. bruger til Gmail, men det er faktisk også muligt at bruge Google kalenderen på en hjemmeside hos os. Kalenderen kan opdateres af en eller flere personer, og alle opdateringer vil automatisk ses direkte på hjemmesiden. Da det er et Google produkt, er det nemt at opdatere, og alt står på dansk.
Du kan integrere din Google kalender ved i systemet hos Google at finde kalenderens offentlige webadresse ("Indstillinger", "Indstillinger for mine kalendere", klik på dit navn og "Integrer kalender") og indsætte webadressen ved at følge "Indsæt kalender" nedenfor.
Øvrige udbydere af kalender- / bookingsystemer
Ovenstående er blot nogle få muligheder, da der findes rigtig mange udbydere af kalender- & bookingsystemer, f.eks. Picktime & Appointlet, og stort set alle udbydere vil kunne integreres med en hjemmeside hos os. Rent praktisk sker det ved, at du hos din udbyder får en direkte URL til din kalender hos dem, hvilken du så kan indsætte i vores system under indholdet "Iframe". Det kan også være, at du i stedet for et direkte link får en HTML-kode, hvilken du så i stedet indsætter under indholdet "HTML kode".
Indsæt kalender
Du indsætter en kalender eller bookingkalender på din hjemmeside på følgende måde:
Din kalender eller bookingkalender er nu indsat på din hjemmeside. Når du opdaterer kalenderen hos din udbyder, opdateres den automatisk på din hjemmeside.
Det er meget nyttigt og populært at have et nyhedsbrev, som ens brugere kan tilmelde sig. Det giver mulighed for på en nem og smart måde løbende at kunne fortælle dine brugere om nye ideer, ændringer osv. Da det netop er populært at have sit eget nyhedsbrev, er der også rigtig mange udbydere, som faktisk gør det rigtig godt, og konkurrencen giver meget fornuftige priser. Faktisk er det sådan, at de fleste udbydere tilbyder en gratis løsning, som kan dække rigtig mange brugers behov, hvilket også er grunden til, at du ikke finder en nyhedsbrevsfunktion direkte i vores system, men i stedet som en integration. Vi finder det fantastisk at kunne tilbyde dig en rigtig skarp pris på din hjemmeside, og samtidig hos andre få adgang til et væld af muligheder i forhold til udsendelse af nyhedsbreve.
Da der er mange udbydere, kan det også være svært at vælge blandt dem, men 2 gode muligheder kunne være MailChimp, MailerLite eller eller EmailOctopus. De er alle store udbydere med et væld af funktioner, og deres gratis løsninger tilbyder et stort antal tilmeldte. Hvis du er til danske systemer med mulighed for dansk support, har vi ikke lige et konkret forslag, da vi ikke har kunnet finde nogle gode danske udbydere, som tilbyder en gratis løsning.
Integrationen med din hjemmeside hos os foregår faktisk ens, uanset hvilken udbyder du vælger. Alle udbydere tilbyder flere HTML-koder, som du så indsætter på din hjemmeside, og dermed kan dine brugere tilmelde sig nyhedsbrevet direkte på din hjemmeside. Når du får en kode fra din udbyder, skal du lige skelne mellem, om koden skal indsættes på alle sider (f.eks. popup), eller blot i en enkel indholdsboks (f.eks. alm. tilmeldingsformular).
Indsæt HTML koden på alle sider:
Du kan også følge nedenstående guide, hvor du så i pkt. 5 i stedet for klikker på “ Indsæt HTML kode på alle sider” og “ Gå til "Fast HTML kode”.
Indsæt HTML koden i en enkel indholdsboks:
Alle disse HTML koder giver altså dine brugere mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev, mens alt administration og udsendelse af nyhedsbreve ikke sker i vores system, men i systemet hos den enkelte udbyder.
e-hjemmeside.dk | v/ Jurition ApS | Fristruphøjvej 196, 8800 Viborg | info@e-hjemmeside.dk