SEO (søgemaskineoptimering)

Oversigt

Hjemmesideguide
Tilbage til oversigten.
Prøv gratis
Opret hjemmeside og prøv gratis i 30 dage.
Basis SEO
Læs om de mest vigtige og simple SEO faktorer.
Meta-tags
Lær om de 2 vigtigste meta-tags.

Basis SEO

Din prøvehjemmeside bliver ikke indekseret i søgemaskinerne. Når du har betalt for din hjemmeside og fået domæne på, vil din hjemmeside blive indekseret når søgemaskinerne er stødt på et link til din hjemmeside. Det er vigtigt at kende forskellen på browserfeltet og søgefeltet. I browserfeltet kan din hjemmeside ses med det samme, den er oppe at køre, mens du først kan finde din hjemmeside i søgefeltet, når hjemmesiden er blevet indekseret.

Hvis du gerne vil have din hjemmeside fundet på andet og mere end dit domænenavn, er det nødvendigt at arbejde lidt med søgemaskineoptimering. Søgemaskineoptimering er et enormt område, og kan være et fuldtidsarbejde i sig selv, hvis du vil udøve det til perfektion. Herunder kan du læse lidt om nogle af de væsentligste faktorer, du skal være opmærksom på, når du arbejder med søgemaskineoptimering.

  • Allervigtigst er det, at du henvender din hjemmeside til brugeren, og ikke til søgemaskinerne. Søgemaskinerne lægger mere og mere vægt på brugerens adfærd på din hjemmeside, som for eksempel hvor mange sider de ser, og hvor længe de opholder sig på din hjemmeside.
  • Tekst. Skriv masser af unik tekst på din hjemmeside. Jo mere tekst du skriver, jo bedre. Teksten skal selvfølgelig være relevant, og handle om det, du gerne vil findes på af dine besøgende. Undgå at kopiere tekst fra andre hjemmesider - for det første har du ikke ret til det, og for det andet giver det dublicate content, som søgemaskinerne ikke kan lide. Dette er meget ofte et problem, når man også har en webshop, hvor mange blot vælger at kopiere teksten fra producenten.
  • Søgeord. Din tekst skal naturligvis indeholde dine vigtige søgeord, men Google er i dag blevet rigtig dygtig til at forstå sproget, så brug ikke dine søgeord alt for meget og dermed unaturligt, og gerne blot i forskellige varianter. Da Google netop forstår sproget bedre, er det også vigtigt, at du bruger beslægtede ord, og dermed får teksten også et bredere sigte end blot et enkelt eller få søgeord.
  • Indgående links. Få dig nogle gode indgående links, dvs. få nogle andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Det kan være rigtig svært at få links fra nogle gode sider, men et godt tip er at lave en så god og informativ hjemmeside, at andre får lyst til at linke til dig.
  • Interne links. Interne links er links mellem siderne på din egen hjemmeside. Hvis du er omhyggelig med ankerteksterne (den linkbare tekst) kan du ad den vej fortælle søgemaskinerne, hvad siden, der linkes til, handler om. På den måde kan søgemaskinerne bedre placere dig korrekt i søgeresultaterne.
  • Opdateringer. Husk at opdatere din hjemmeside ofte. Jo oftere, du lægger nyt indhold på din hjemmeside, des hurtigere indekseres det nye indhold, som så kan blive fundet i søgemaskinerne. Formentlig placeres aktive hjemmesider også højere i søgeresultatet end sider, der aldrig får nyt indhold.

Meta-tags

Metatags er et ekstra værktøj, du kan bruge i dit arbejde med at optimere din hjemmeside til søgemaskinerne.

Din meta title er formentlig det eneste metatag, som har betydning for dine placeringer i søgemaskinerne. Din meta title er som udgangspunkt automatisk udfyldt med din sidetitel, men du kan efterfølgende ændre hver enkelt sides meta title, eksempelvis med henblik på at fremhæve den pågældende sides vigtigste søgeord. For at få noget ud af søgeordene i din meta title, skal du sørge for at de samme søgeord ligeledes fremgår af selve siden og af sidens meta description. For dine besøgende på din hjemmeside vises din metatitle i den øverste blå bjælke på skærmen.

Meta description er en kort (maks. 160 anslag) beskrivelse af hver enkelt af siderne på din hjemmeside. Beskrivelsen er som sådan skjult på din hjemmeside, men vil ofte fremgå af søgeresultaterne i Google. Din meta description har ingen betydning for dine placeringer i søgemaskinerne, men meta description har betydning for, hvordan linket til din hjemmeside præsenteres i søgeresultaterne. Du kan med andre ord påvirke folk til at klikke på dit link i søgeresultaterne ved at skrive en indbydende meta description.

Meta keywords er et levn fra internettets barndom, og har ingen betydning længere. Der er derfor ingen grund til at bruge tid på at udfylde meta keywords.

e-hjemmeside.dk

e-hjemmeside.dk | v/ Jurition ApS | Fristruphøjvej 196, 8800 Viborg | info@e-hjemmeside.dk